Tuesday, February 9, 2010

Strengthening our friendship

"elo; kau kat mana?"
"kat opis..tgh buat keje"
"brang dah kemas?"
"belum lagi...nanti kejap lagi kol 4pm balik kemas...."
"jgn ada tetinggal..., jumpa kang"
"OK"

Dlm keserabutan kerja, masih ada ruang masa utk mencari ketenangan dalam suasana berbeza. Hilang dan menghilangkan diri bukan penyelesaian tapi sekadar memohon untuk mencari ketenangan diri buat seketika.
Hoorey..Leave Application System dah dpt notification utk angkat green flag..alhamdulillah. Tu pon aku dapat tau time kat Kerteh. Macam tak caya, my dear boss will give me long leave utk menenagkan kepala yang tengah bedenyut2 sakit pikirkan soal kerja kat opis yang sememangnya serabai macam cipan...adoii..

My self and comrades yang ala2 poyo kambing nak masuk utan..bemain ngan agas+nyamuk+serta rerakan habitat liar yang laen.. ini mesti menarik..(http://dilovela.blogspot.com/)

Day 2: Jan 30th 2010

0730: Sampai kat Stesen Keretapi Gua Musang. Breakfast kat kedai berdekatan, tapau nasi utk lunch, terus menunggu 4WD sambil sembang2 and bergambar.
1000: 4WD sampai. Driver cakap, 4WD leh naik sampai Kpg. Rekom sbb jalan ok. So stp org kene tambah rm10. No hal la kot sbb da boleh sampai trus ke Kpg. Rekom, apsal nak ssh2 kan diri berpanas terik, nak sakit2 badan trekking kat trek balak, nek 4WD aje laaa. Vrrroommmm!!!
1440: Sampai kat Kpg. Rekom (Perkampungan orang asli). Aku da start berdebo da mase ni sbb pasni nak start trekking. Huuuuu. Aku perati bala tentera KOMA yang ade, perghhh sume nye kuat2 blaka. saiko2!!

1510: Start trekking dari Kpg. Rekom
1540: KOMA @ Kem Pakma (Kat sini kitorg asingkan ration yang boleh ditinggal kan mase nak ke Mt Ulu Sepat nnt. So kitorg akan bawak ration yang nak ke Mt Chamah dulu)
1815: KOMA @ Kem Tongkat Ali (1st campsite kitorg.. weeeee.. sejuk!). Waterpoint aka sungai kat sebelah kem ni aje.

Day 3: Jan 31st 2010

0740: Start trekking dari Kem Tongkat Ali (kami tinggal kan barang2 kat sini termasuk khemah. Kami daypack ke Puncak Chamah. orang2 kuat siap bawak stove, gas, makanan utk masak kat puncak. yang tak berapa ade tenaga macam aku ni, bawak camera jek! hoho..). Kami akan lalui 7 puncak tipu before sampai Puncak Chamah.
0900: KOMA @ Puncak Tipu 1
0924: KOMA @ Puncak Tipu 2
0936: KOMA @ Puncak Tipu 3
0952: KOMA @ Puncak Tipu 4
1053: KOMA @ Puncak Tipu 5
1201: KOMA @ Puncak Tipu 6 (tak sure plak mane Puncak Tipu 7, sume excited sangat sampai tak perasan la kot.. haha)
1216: KOMA @ Puncak Chamah (lame gak kitorg lepak kat sini. Lunch makan Bihun Sup. Perghh sedap! hehe)
1330: KOMA Mountaineers gerak turun.
1630: KOMA @ Kem Tongkat Ali (kat sini all mountaineers kemas sume barang2, memandangkan kami sampai awal, so leh trus shoot ke Kem Tengah or Kem Pakma. Tengok mane yang sempat)
1830: KOMA @ Kem Tengah (atas arahan Boss, kitorg akan bermalam kat Kem Tengah sbb masa dah suntuk sangat, belum solat lagi ni, takut nnt kelam kabut plak kalau trus ke Kem Pakma, tu pun belum tentu leh sampai awal). Waterpoint aka sungai kat sebelah ajeee. Tibe2 lak malam tu tengah sibuk prepare dinner, En Sssss datang memberi salam. hoho.

Total trekking: 10 hrs 50 mins (termasuk rehat sepanjang trekking and mengalami keindahan di puncak)

Day 4: Feb 1st 2010

0825: Start trekking dari Kem Tengah
0900: KOMA @ Kem Pakma (pack balik ration yang kitorg tinggal before ni)
1000: KOMA @ Kpg. Rekom (bermesra bersama Tok Batin. Kasi souvenier ubat2 and rokok)
1039: KOMA @ Kem Kole
1250: KOMA stop utk lunch (kitorg stop kat tengah2 jalan, dekat dengan punca air. Masing2 lapar tak hengat)
1420: KOMA @ Kem Sg. Peres (berhenti rehat kejap. Ade yang amik kesempatan mandi2 kat sini, ade gak yang melepaskan hajat besau, aku le tuuu. haha lega!)
1710: KOMA @ Kem Pintu Gerbang (bermalam kat sini, waterpoint aka sungai sebelah kem ajeee)

Total trekking: 8 hrs 45 mins (termasuk rehat sepanjang trekking)

Day 5: Feb 2nd 2010

0855: Start trekking dr Kem Pintu Gerbang. Huhu sejuknyeee.
0945: KOMA @ Kem Sg. Retak aka Kem Maggi (kem mistik dimana ade seorang participant yang join xpdc ni dulu meninggal dunia kat Kem ni. Itu pasal la kitorg decide nak bermalam di Kem Pintu Gerbang. wohoooo seramssss. Nasib baik boss pun stujuk! Yay!)
1105: KOMA @ Kem Sempadan
1230: KOMA stop utk lunch. Yay!!
1735: KOMA @ Kem Sg. Leper. Sangat la sejuk kat sini. trrrrr... (kem ni mistik skit. hehe. standard ar kan, dalam hutan. huhu)

Total trekking: 8 hrs 40 mins (termasuk rehat sepanjang trekking)

Day 6: Feb 3rd 2010

0830: Start trekking dr Kem Sg. Leper. uiiiiii sejuk bebenor. dah la pakai baju trekking yang sama, yang lembab2, haduiiii, sejuk die terasa sampai ke tulang. awal2 trekking dah sakit kaki sbb otot kaki aku sejuk lagi, die terkejut. Heeee.. Dapat rehat kejap before terus sambung trekking. Nasib kawan2 memahami. Lap u!
11.05: KOMA stop utk letak bag kat satu simpang before shoot ke puncak. Memandangkan trek agak becak and berselut, so kalau letak bag, leh la senang2 nak gayut2 pokok, bawak barang yang perlu aje contoh camera, baju2 utk bergigam, makanan2 ringan etc etc.
1135: KOMA @ Puncak Ulu Sepat. BERJAYA!! Lame kitorg lepak atas ni, nak lepaskan lelah setelah berjaya tawan CUS. Phew!!
1415: KOMA @ Kem Serambun. Kitorg stop lunch kat sini. Lambat gile lunch kitorg harini. huhu. dah siap tapau nasi goreng yang masak pagi2 before gerak. Nasi pun dah sejuk macam kene aircond. Huhu. Lapar nye pasal, makan le jugak. Heeeee.. Kat sini la jupe sekor lagi En. Sssss. En Pucuk! hoho. Tunggang langgang sume lari. Aiyoooo..
1545: KOMA @ Sg. Leweng. Benti kejap utk amik nafas. Hehe.
1600: KOMA @ Perkampungan Orang Asli. Tak sure lak ape name kampung die. Tapi kat sini, kitorg dapat 3 ketul Ubi Kayu yang siap dibakar. Hehe.
1715: KOMA @ Kem Sg. Besar. Waaahhh, ni dah kire malam terakhir kitorg akan bermalam dlm hutan. Dapat pulak kem yang Sungai nye mmg Besarrrr Punyeeee!! Puas gile mandi2 kat sini. Sejuk pun tak sangat. Weeeeeee..

Total trekking: 8 hrs 40 mins (termasuk rehat sepanjang trekking)

Day 7: Feb 4th 2010

0930: KOMA start trekking dari Kem Sg. Besar. Memandangkan hari ni hari last and mengikut Guide, perjalanan harini tak jauh, so pagi ni merupakan pagi yang paling tenang & rileks. Tak rush sangat pun sbb kitorg start trekking lewat skit.
1048: KOMA @ Sg. Tiruk. Name pun Sungai Tiruk, bebudak ni ape lagi, letak bag, terus wat terjun tiruk kat sungai ni. Memang macam kolam skit sungai ni. Aku and Zana decide malas nak basahkan baju, so duk cekodeng mereka yang mandi2 jek. Haha. Takpeeee, sikit pun tak rase nyesal sbb sungai2 kat atas nun yang dah 5 hari aku mandi2 lagi la tak leh aku lupe. Bapak la sejuk! 1st time aku beria mandi dalam hutan ngan air yg sejuk. Tak miss mandi pulak tu! Hebat kan! Tiap2 malam badan aku wangiiii jek!! Hahaha. Tapi nak lalui detik2 air sejuk mengalir kat badan, perghhh mental2!!!
1212: KOMA @ Perkampungan Orang Asli. Tak sure lak ape name tempat ni tapi kat sini la kitorg tunggu 4WD utk membawa kami keluar berjumpa dunia yang lebih bertamadun. Hoho.
1645: KOMA @ Pekan Lasah. Kat sini kitorg bersiap mandi and bertukar. Aku and gegirls sempat makan eskrem (perghhh!!! heaven!!!) hehe..
1815: KOMA @ Stesen Keretapi Sungai Siput. Tak sabar nak makan sebenarnye. Lapar gile. Kitorg makan kat Stesen ni aje. Hoho. Syiok! Makan bersama Guide and boss die. Kiut boss die. Haha.

Total trekking: 2 hrs 42 mins (Dari Kem Sg. Besar ke Perkampungan Orang Asli)

Ketapi dari Sungai Siput jam 0015. Sampai kat KL sentral jam 0430. Singgah bekpes kat McD KL Sentral. Lepak2, sembang2 jap

Kowang kalu bace page ni..utk the whole event, aku amek kat Dila nyer blog..sbb macam malas aku nak taip menda yang serupa..bleh kan..
that's all about the trip....credit to Dila..

tp apa sebenarnya kat trip yang amek masa sampai 6 hari betapa dlm hutan. Rutin pagi bangun, start jalan menuju dr satu camp site ke camp site...naik khemah, turun khemah...masak..makan, sembang, tido dan bangun semula..apa sebenarnya?

Dalam catatan sepanjang 6 hari bersama 12 orang kawan, dr pendengaran, dr penglihatan 6 hari satu tempoh yang singkat utk kenal mengenali satu sama laen.  Perjalanan yang berlandaskan XPDC panjat gunung aku tampilkan sebagai satu perjalan seorang Musafir. Aku bermusafir. Bermusafirnya aku untuk mengenali rakan2 dan teman2 serta sahabat2 disekeliling. Teringat la pulak lagu Kumpulan Rabbani:
 Berjalan bermusafirlah melihat keAgungan ALLAH;
Meninjau menitilah rahsia ciptaan ALLAH

penat bermisafir ni..kat belakang ada beg yang berat..tapi tgk gelagat kawan2 sekeliling itu yang paling menyeronokan ..tgk reaksi kawan2 bila diusik..yang marah akan terus menunjukan rasa amarah nya..yang pandai cover, mmg susah nak nampak..alhamdulillah setidak2nya aku dapat kenal org2 dlm kumpulan ni....baek lelaki, baek perempuan..mana yang sopan mungkin boleh maintain sopan 3 hari..yang mungkin bleh amek gurau senda; pasti nampak senyum terukir di wajah. Tidak akan kukenali sahabat2 ikwan dan akwat sekalian tanpa aku bermusafir bersama kamu!

Dlm tempoh singkat, aku pergi tanpa Jai, Aiman, Krell. Jai my big bro yang akan selalu tegur @ straight to point kasi lazer tanpa dimintak sbb aku nyer sengal. Aiman - my close friend yang akan take charge dlm sume menda walaupun badan sendiri dah penat dan tak larat, and Krell adalah orang yang akan buat semua tersenyum sebab lawak dan kenkadang kesengalan dia dlm react utk sesuatu keadaan. But again, without them aku kena gak terus bejalan dgn kawan2 lain.~ with and without you (leftnothingbehind.blogspot.com)

Ijol peneman utk aku gelak..belum sempat lawak abes surely Ijol akan gelak guling2. Aku selalu jadikan ijol as "bahan" sbb ijol paling open. Tak penah ijol menghampakan aku kalu aku cuba nak pedajal..aku soh buat gerak tari lagu teko, gajah...sume ijol akan buat.

Zahir is very good buddy. Solat mmg terjaga. Pasti solat berjemaah zahir akan menjemput sume utk bersama2 sujud ke hadrat ilahi.

Atan mmg takda masalah dlm hutan since Atan pon outdoor instructor. That's  his advantage. Tp kenkdang mood Atan macam swing tak tentu pasal. Tak tau la sbb si jelita tak melayan atau faktor2 persekitaran yang laen. But again, Atan..byk mana masuk utan pon, kite belum tentu boleh survive sbb utan tu bukan tpt utk kite tinggal..

Coco- anak iban yang hebat ni pasti akan memberikan ruang tenaga yang telebey dia. Sudi membantu sume orang. Orang solat asar+mandi; coco dah tolong masak makan malam..syukur ada Coco..kenkadang je la macam tak paham dengan konsep fashion yang coco cuba tampilkan dalam utan..ni agak confius.

Bad & Gman: dua manusia hebat tp humble.aku salute spring kat kamu berdua. Ilmu utan tinggi menggunung tp tak penah mendabik dada..

And last but not least my dear Cikgu Haron: i learnt byk menda dr cikgu. Walaupun aku dok belakang, and cikgu kat depan sekalik, every place yang kite rest pasti aku akan mendapatkan cikgu. Just want to see cikgu ok ke tidak..since he had some problem dgn lutut kanan nye. Malam aku try to spend time with cikgu, just want to get his advice utk masa depan aku. A person yang sgt aku hormati sepanjang perjalanan musafir aku dlm utan ni.

Utk gurls;Huda-Zana-Amie-Dila: aku ckp thanks je la kat kowang yang kenkadang rase nak marah pon ada, tp kowang byk membantu dlm xpdc ni..

Our Guide: Botak and Acok: kowang adalah guide yang pertama aku jumpa. Paling happening! paling best.

ok dah cukup utk aku describe pasal my comrades..so aku catatkan menda laen...

Apa yang beza Tahan dengan XPDC kali ni..serius - SOLAT JEMAAH bebudak lelaki mmg aku ingat sampai bebila. Syukur, ALLAH kasi kekuatan, kasi ruang, kasi kemudahan utk kitowang solat berjemaah kecuali kat Kem Leper x buat sbb aku tak perasan waktu dah masuk. Memasing solat sendirik.....aku agak terkilan sbb tak dapt solat berjemaah ngan kowang. Jauh dlm hati aku, aku tetap katakan inilah asbab nya kami agak rapat dan semakin rapat.
Sujud kami diharap diterima. Dinding diharap mampu menangkis segala gangguan. Alhamdulillah semua ok.

Utk sekian lamanya dr aku start keje kat KL sampai la aku masuk ke utan ngan kumpulan manusia ni..aku rasa berkat makanan aku dtg kembali. Tak penah aku makan sepinggan dengan orang laen. Dlm kata laen aku berkongsi pinggan. Time Matrik, time Uni, time sekolah mmg selalu. Makan dalam talam, makan dalam pinggan yang sama ramai2. Minum air dlm gelas yang sama..alhamdulillah aku dpt menda yang aku carik selama ni.
"kenapa nak kongsi, ni ada pinggan laen Daus"

tu la kata2 yang aku dpt..mungkin kawan2 laen tak biasa tp aku nanti kan waktu2 ni..berkongsi adalah lebih baek...

Perjalanan mendaki mmg perit, tp aku dpt tgk friendship tu terbentuk kukuh dlm tempoh ini. Nobody left behind....jalan tetap jalan. gerak tetap gerak. Yang lemah di bantu..tp aku mintak maaf to my comrades sbb aku tak stay kat belakang masa mengala ke Kem Leper + Kem Sungai Besar. Dedua aku dok depan lepas kite start bejalan semula drp rest dlm jam 2 lebey@3 lebey. 2 faktor je..first sbb aku tak bleh bla ngan drama telenovela, second sbb aku tak bleh tahan kaki suda sakit..Aku tau ni silap..tp aku mintak mahap. Bukan tunjuk kuat, tp aku kena gerak ke depan..sowi..kalu kata aku selfish..i'm so sorry dear!

And sorry cikgu sbb saya layan jalan ngan Botak masa menuju ke 2 destinasi tadik. Tau kaki cikgu sakit, tp saya pon sengal tak bleh nak pikir panjang...dah balik kl baru teringat sume menda bangang ni.............

Inclined the peak dpt tgk byk menda...dr perubahan keadaan tanah sampai le pokok..masya allah..indah ciptaan allah..paling seronok bila nampak banjaran yang tersusun indah. Laluan yang aku lalui adalah laluan gajah. Tawaqqal pada allah saje. Kalu terserempak, ntah apa nak jadi....nauzubillah min zalik laa...

Allah kasi kekuatan naik sampai atas..naik sampai puncak..allah kasi kudrat turun dengan selamat.. allah kasi petunjuk ke laluan yang betol, allah kasi lindung dr segala marabahaya.

Macam biasa... utan adalah bukan tpt kite. Tak bleh nafikan. Allah kasi aku rezeki nampak ciptaan NYA yang laen. Terima kasih cikgu tolong tenangkan saya dikala saya tengah "high" kat Kem Leper. Seblom balik, ucapan terima kasih diberikan dengan jelas kepada aku dan rakan2.

Takde gamba yang aku sempat amek...takde camera yang aku bawak. Hanya 2 bijik mata menjadi saksi, menjadi rakaman kepada keagungan ALLAH.
Allah kasi kekuatan pada kami utk complete the task, ALLAH kasi kuat ukhwah kami.

Anyway; i would like to express my gratitude to all for the trip. Tahniah kepada Cikgu Haron yang dah complete G7 dlm tempoh 21tahun sebagai pendaki gunung. Terima kasih berkongsi kekuatan dan nasihat. To Zana; kau mmg superb..Kau mmg sgt hebat dlm menyusun aktiviti ni.Tanpa kau, mungkin kite tak naek G7 ke 4,5 ni.

takde pic yang aku bleh share but satu je yang conclude kan trip ni:
~Tahniah ~ Terima Kasih ~ Silaturahim antara ahli KOMA semakin erat ~ Ampun maaf dipinta ~rapatkan silaturahim ~ I missed the momment we spent togther~

Doa Dan Adab Bermusafir Cetak E-mail

1.     Mungucapkan takbir  الله أكبر    tiga kali tatkala menaiki kenderaan.

2.     Membaca ayat 13 dari Surah Az-Zuhkruf :

{سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِين}

Bermaksud: “Maha Suci Tuhan yang mengurniakan kepada kami kenderaan ini yang kami tidak sekali-kali mampu mengendalikannya  ( jika tidak dengan pertolongan dan izin-Mu)”.

3.     Seterusnya membaca doa musafir:

اللَّهُمَّ إنَّا نَسألُكَ فِي سفَرِنَا هَذَا البِرَّ وَالتَّقْوَى، وَمِنْ العَمَلِ ما تَرْضَى، اللَّهُمَّ

هَوّنْ عَلَيْنا سَفَرَنَا هَذَا، وَاطْوِ عَنَّا بُعْدَهُ. اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ

وَالخَلِيفَةُ في الأهْلِ. اللَّهُمَّ إني أعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثآءِ السَّفَرِ   وكآبَةِ المَنْظَرِ وَسُوءِ

المُنْقَلَبِ في المَالِ والأهْلِ والوَلَدِ

Bermaksud “ Wahai Tuhan-ku,sesungguhnya kami memohon darimu segala kebaikan dan ketaqwaan dalam perjalananku ini,dan segala amalan-amalan yang Engkau redhai,Wahai Tuhan-ku,permudahkanlah perjalanan ku ini dan dekatkanlah tempat yang jauh tersebut,Wahai Tuhan-ku,engkaulah penjaga dan penolong-ku dalam perjalananku dan tempat kami menyerahkan urusan keluarga kami.Wahai Tuhan-ku,aku mohon perlindungan-Mu dari kesusahan dalam perjalanan ini,kegelisahan diri dan kesudahan yang buruk pada harta,ahli dan anak.

4.     Seterusnya membaca ayat  85 dari Surah Al-Qasas:

{إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ}

Bermaksud: “Sesungguhnya Tuhan yang menurunkan Al-Quran akan mengembalikan-Mu ke tempat asalmu”.

5.     Apabila pulang semula ke rumah, hendaklah membaca semula  doa musafir di atas dan ditambah :

{آيِبُونَ تَائِبُونَ عَابِدُونَ لرَبِّنَا حَامِدُون}

Bermaksud:  “ Kami kembali dengan selamat, memohon taubat dari-Mu, akur sebagai   hamba-Mu  dan kepada-Mu sahaja  kami mengucapkan kesyukuran. (sumber)

Seloka Chamah-Ulu Sepat

Teko Chomel
Satu teko chomel, cantik dan menarik,
Ini tangkai saya, ini muncung saya,
Bila air didih, saya pon berbunyi...WEEEEEEEEEEEEEEEEE..,
Angkat saya, tuang saya,
Nak Air Apa??

Gajah
Gajah berkaki empat (gelek-gelek);
Hidung sangat panjang (gelek-gelek),
Gading bercabang dua, tapi gajah tak makan orang (gelek-gelek)..

Massa Belle
Massa belle, belle, belle,
Massa belle, ugamba
Massa belle, belle,  belle,
Massa belle, ugamba,
Ugambaaaa sari o pori,
Ugambaaaaa sari o pompompom..

Lai Chee Kang
Lai Chee Knag Semangkung 2 kupang
Lai Chee Kang Semangkung 2 kupang
Makan Satu Tak Kenyang, Lai Chee Kang 2 kupang...

Atas Gunung Air Terjun

firdaus
Chamah-Ulu Sepat 2010

awesome blossom said...

i'm so touched baca entry ni, walaupun aku x terlibat dlm wayang :) very heartfelt and honest writing. tp mmg betul la, dlm trip2 mcm ni baru betul-betul boleh kenal orang. when faced with challenging trip - backpacking ke, hiking ke - masa tu la baru boleh tgk saper yg mampu tahan sabar, saper yg mantain cool je, saper yg cepat meletup hohoho

DF said...

huhuhu.... syabas dude.... mmg brutal... mmg ganas ayat ko... mmg daos lah...

Huda said...

What KOMA shared at CUS was very meaningful. Susah senang sama2 diharungi walaupun biasa la..ada centap2 cana cini *Peace Dila* =p

p/s: aku peace dila tu bukan sbb ada sentap dgn dila..tp sbb guna ayat centap cana cini. Hihi..

Anonymous said...

tak ingat la lagu massa belle tu
tolong la upload kt mana2 dlm bentuk mp3..