Monday, March 22, 2010

U need extra money, come to me, i'll show you the way..

Salam teman-teman sekalian,

apa khabar? saya doakan agar kalian berbahagia & dilindungi rahmat Allah sentiasa..alhamdulillah, suasana pagi ni sungguh nyaman..ingatkan di tengah2 kesibukan kota ni tak boleh nak dengar kicauan burung & menghirup udara segar tapi setelah mengunjungi taman rekreasi di Ara Damansara tak jauh dari kediaman ni, sangkaan saya meleset sama sekali..kebetulan hujan lebat malam tadi, jadi segala kekotoran di udara dah hanyut dibawa air yang mengalir..

Alhamdulillah, sebelum ni saya tidak berpeluang untuk menikmati suasana indah berjogging di hari biasa (selalunya di hujung minggu sahaja, itu pun kadang-kadang), bertegur sapa dengan pengunjung di taman dan menikmati keindahan alam sepuas-puas hati saya..kegembiraan di hati tak terucap dengan kata2 hanyalah kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana memberi saya peluang ini..

Saya teringat pepatah Arab yang dikongsi oleh pensyarah saya suatu masa dulu "Man jadda wajad" yang bermaksud " Siapa mencari pasti mendapat". Memang benar..Saya mencari peluang untuk bekerja sendiri,kalau boleh dari rumah,dengan menggunakan pengalaman yang tak seberapa, modal berpatutan dan saya juga ingin membantu insan lain untuk berjaya di dalam hidup. Saya terlalu fokus dengan kerja sehinggakan lebih daripada separuh kehidupan saya dihabiskan di pejabat. Alhamdulillah saya beroleh pendapatan yang lumayan tetapi bukan semua di dunia ini yang dapat dimiliki dengan wang ringgit serta harta kekayaaan..Apa makna kemewahan jika tiada masa untuk menikmatinya? Puas sudah saya mencari dan alhamdulillah, saya bertemu dengan program keusahawanan ePendidikan scoreA.

Saya bertanya kepada diri saya " APA YANG SAYA MAHU DI DALAM HIDUP INI?" Matlamat kita tidak sama tetapi yang pasti matlamat itulah yang menggerakkan kita untuk meneruskan hidup ini.

Saya juga mahu luangkan masa dengan keluarga, orang-orang yang tersayang, rakan-rakan dan menghayati hidup ini. Jika ada kekayaan tetapi tiada masa untuk menikmati kekayaan tersebut, tiada maknanya. Jika kita tunggu masa pencen, masa tu dah tua, mungkin dah macam2 makanan tak boleh dimakan atas sebab-sebab kesihatan. Masa tu pun tak larat nak pergi holiday sebab sendi dah tak kuat..

Saya bersyukur kerana sepanjang 11 tahun di PETRONAS saya berpeluang untuk bertugas di pelbagai anak syarikat, menimba pengalaman dengan pelbagai tokoh korporat di dalam dan luar negara dan yang paling manis, berkhidmat untuk Vice President Petrochemical Business yang mana memberi saya peluang untuk belajar tentang perniagaan Petrokimia Petronas di dalam dan luar negara. Secara tidak langsung saya juga dapat melihat keseluruhan aktiviti perniagaan Petronas kerana ianya berkait rapat di antara satu sama lain. I've experienced the helicopter view of Petronas! Saya dapat belajar tentang pengurusan perniagaan :)

Usahlah salah anggap kerana saya bukan ingin membangga diri. Ada lagi insan yang lebih hebat daripada saya. With due respect to friends from Petronas,izinkanlah saya berkongsi ilmu yang ditimba di situ. Apa yang ingin saya sampaikan ialah :

1) Apa jua perniagaan adalah BERASASKAN NETWORK. Sebab itu kami ada pelbagai mesyuarat dan menerima kunjungan dari ahli-ahli perniagaan di dalam dan luar negara.

2) Pelbagai usahasama ingin diwujudkan: konsep LEVERAGE memang diguna pakai kerana industri Minyak & Gas memerlukan banyak modal, kepakaran dan teknologi yang canggih

3) LATIHAN, KURSUS, BIMBINGAN, TUNJUK AJAR, MENTORING, COACHING semuanya dilaksanakan untuk memastikan petugas-petugas baru dapat menyesuaikan diri dengan tugas yang diberikan dengan CEPAT & SENTIASA PROAKTIF kerana MASA TIDAK MENUNGGU KITA DI DALAM PERNIAGAAN. Sekiranya kita LAMBAT BERTINDAK, PELUANG AKAN DIAMBIL OLEH ORANG LAIN.

4) Semua manusia, tak kira bangsa, di mana saja di dunia ini HARUS TERUS BERUSAHA UNTUK MENCARI PELUANG & MEREBUT PELUANG.  Mengapa perlu datang beribu batu dari serata pelusuk dunia seperti dari Germany ke Malaysia?Tidak lain hanyalah semata-mata ingin mencari peluang untuk terus berjaya di dalam industri dan mencari rezeki.

5) Walau sudah berada di tempat yang teratas di dalam industri, kita harus TERUS BERUSAHA & BERKONGSI PELUANG dengan rakaniaga yang lain. Kita semua SALING MEMERLUKANTIDAK BERMUSUHAN di antara satu sama lain dan TIDAK BERPUTUS ASA.

6) Untuk mendapatkan sesuatu, kita TIDAK harus KEDEKUT UNTUK MELABUR & PELABURAN HARUSLAH BERHEMAH

7) PERANCANGAN PERNIAGAAN & MATLAMAT haruslah JELAS, dilakukan dengan teliti, bukan semberono.

8) PERLAKSANAAN PERANCANGAN haruslah BERDISIPLIN & KONSISTEN.

9) POST MORTEM untuk menilai pencapaian

10) GANJARAN untuk diri sendiri dan rakaniaga usah dilupakan apabila masing-masing berjaya mencapai matlamat perniagaan. The more you give, the more you get.

APA BEZANYA DENGAN PERNIAGAAN SCORE A ? BANDINGKANLAH DENGAN POTENSI PERNIAGAAN SCORE A..Tuan-tuan & Puan-puan nilaikanlah sendiri..oleh kerana itu sebelum membuat keputusan untuk meninggalkan tugas sebagai Penganalisa Perniagaan di Petronas, saya mengkaji & menilai program keusahawanan scoreA ini. SCORE A TIADA BEZA DGN PERNIAGAAN TERHEBAT DI DUNIA MALAH LEBIH MUDAH, TIADA RISIKO, PULANGAN MELEBIHI 100%, MODAL KECIL,TAK PERLU MENJELAJAH KE SERATA DUNIA, BOLEH DIBUAT DI RUMAH, MASA SENDIRI, TIADA SAINGAN, DISOKONG OLEH KERAJAAN, PERBANKAN ISLAM & USM DAN PERLUKAN SEDIKIT MASA BERBANDING BERPULUH TAHUN UNTUK BERJAYA!

JIKA ANDA DIBERI PILIHAN BERIKUT : ANDA HANYA PERLU BERUSAHA KERAS DI DALAM 1 TAHUN UNTUK MENIKMATI KESENANGAN SELAMA-LAMANYA ATAU BEKERJA SELAMA-LAMANYA UNTUK MENIKMATI KESENANGAN SELAMA 1-2 TAHUN, MANA YANG ANDA PILIH?

WHO WANTS TO BE A MILLIONAIRE? Ramai orang sanggup melakukan apa saja untuk menjadi jutawan termasuklah minum kopi power root sebanyak mungkin, dikutuk di depan jutaan penonton di dalam rancangan One in A Million, menerima rasuah dan bermacam lagi. SCORE A TELAH MEMBUKTIKAN BAHAWA ANDA boleh menjadi JUTAWAN dengan USAHA ANDA SENDIRI, CEPAT atau LAMBAT bergantung pada USAHA ANDA & REZEKI dari ALLAH. KITA BERUSAHA, ALLAH YANG MENENTUKAN.

Saya hanya berkongsi peluang dan pengalaman, tuan-tuan dan puan-puan yang membuat keputusan. Sampaikanlah kebaikan pada insan lain, mana tahu dgn berkongsi peluang ini kita dapat membantu mereka menikmati hidup yang lebih baik...Rasulullah saw bersabda, mafhumnya :" Sampaikanlah kebaikan walau dengan satu ayat".

Terima kasih kerana sudi membaca coretan ini. Segala yang baik itu datang dari Allah swt dan yang cela itu adalah dari kelemahan saya sendiri.

Sama-samalah kita mendoakan kejayaan dan kebahagiaan kita semua di dunia & akhirat, amin.


Wassalam,
Suhaila Mohd Yassin
~Odyssey~ life is about how you perceive it..to me, it's a wonderful journey~

For more info please contact me;
M Firdaus B Abu Bakar.
PPTC, KLCC
0123579084

No comments:

Post a Comment