Monday, August 17, 2009

Kemanisan Islam


Aku teringat sedara aku yang takde depan mata ni.. Received msg. Agak cemas. Aku risau ada benda2 yang tak best jadi kat teman.

"Jambatan batu dah 3bulan lebey siap. Jambatan batu dah boleh lalu..dah boleh berdiri sendiri tapi tapak jambatan masih tak kuat lagi. Tanah gambut yang jadi tapak tak berapa kuat. Takde menda yang boleh di kuat kan. Simen baru tak cukup untuk kuat kan tapak jambatan. Byk lagi simen nak kena letak kat tapak tu.. Nak kena kasi bebetol kukuh. Jambatan batu ni pon tak nampak cantik lagi. Takde cat pada jambatan. Baru lagi nak mencari warna utk di cat pada bahagian2 tertentu pada jambatan tu. Ni bukan keje mudah. Ni bukan sehari dua. Paling susah bila orang kampung dari kampung sebelah kurang senang dengan jambatan baru. Paling susah bila orang kampung sebelah cuba2 nak robohkan jambatan ni. Paling perit aku pon tak bleh nak buat ape bila orang kampung sebelah dtg menghampiri jambatan dengan segala kekuatan.

Byk cubaan utk merobohkan jambatan. Byk cara utk diorang gagal kan perancangan jambatan tu. Takde sapa bleh halang kecuali teman aku je..Semalam jambatan digoyah hebat. Takde orang2 kampong aku dpt menahan @ menghalangnya. Teman aku cuba. Gagal. Teman aku tak tahan. Teman aku bla utk hilangkan marah orang kampung sebelah.
Teman aku menangis kat hujung jambatan. Teman aku dah penat dengan orang kampong sebelah. Teman aku bla ke masjid utk tenangkan diri. Aku dr jauh tgk. Aku dr jauh perhatikan je. Aku dr jauh mengharapkan kekuatan diberikan kepada teman aku. Ini bukan keje senang. Ini bukan keje mudah. Ini keje utk orang2 yang bebetol kuat. Ini sume untuk orang yang istimewa. Ini untuk orang yang terpilih sahaja......."


Aku duduk sorang. AKu duduk temenung. Besar nya nikmat ALLAH. Manis nya menggapai kasih sayang ALLAH dalam kesusahan dan sejuta keperitan...



http://leftnothingbehind.blogspot.com/2009/02/on-my-bended-knees.html

2 comments:

Unknown said...

erm, moga temanmu itu diberi kekuatan dlm mempertahankan jambatan yg dibina.. dgn diiringi sokongan padu dan kasih syg teman2 yg seangkatan.. amin... insyaAllah.. akak doakan.. be strong... : )

SpidEy d'lEfty said...

thanz.

Post a Comment